Czym się cechuje malarstwo współczesne?

Malarz w roli gwiazdy, formalne poszukiwania i luksusowe torebki zamiast płótna. Sprawdzamy, czym charakteryzuje się malarstwo współczesne i co właściwie oznacza ten termin.

Zmiana porządków

Malarstwo współczesne to dość pojemny i niejednolity termin, na który składa się bardzo wiele trudnych do klasyfikacji nurtów, ruchów, manifestów i tendencji. Umownie jego początek datuje się na połowę XX wieku, czyli na okres powojenny. Od tamtej pory do malarstwa współczesnego zaliczyć można między innymi pop-art, hiperrealizm, Arte Povera, nową figurację czy street art, różniące się tak pod względem formalnym, jak i znaczeniowym. Do ikon współczesnego malarstwa zaliczyć można zarówno Jeana Dubuffeta oraz Roya Lichetensteina, tworzących w latach 60., jak i Wilhelma Sasnala, który nadal jest płodnym twórcą.

Ikony malarstwa

Jedną z najistotniejszych cech malarstwa współczesnego jest sama postać twórcy. Przestał być on jedynie rzemieślnikiem, naśladowcą czy dekoratorem rzeczywistości, a stał się jej interpretatorem. Coraz rzadziej motywacją do tworzenia jest próba zaimponowania odbiorcy realizmem, precyzją i techniką wykonania, które sprawiają, że obraz jest „jak żywy”. Punkt ciężkości przesunął się na emocje i pytania o sens istnienia, o zagrożenia, przed jakimi staje nowoczesna cywilizacja. Artysta świadomie rezygnuje z wykorzystywania swoich umiejętności na rzecz eksperymentu. Co więcej, sam często staje się kreacją, a jego osobowość na wskroś przenika sztukę. Niekiedy, jak w przypadku Andy Warhola, Marka Rothko czy wielu innych, artysta-malarz staje się legendą za życia, ikoną porównywalną do rockowych muzyków.

Michał Król - Czarna Madonna
Michał Król – Czarna Madonna (Czarna kobieta)

Nowe techniki

Współcześni malarze szczególnie chętnie wypróbowują odważne techniki i nowatorskie rozwiązania, takie jak abstrakcyjne kompozycje, kolaż, fotomontaż i wiele innych. Idą też o krok dalej, pozwalając malarstwu przekraczać granice, jakie dotąd mu wyznaczano. Płótnem równie dobrze może być ściana, ludzkie ciało, jak i luksusowa torebka znanego domu mody. Co ciekawe, współcześnie wychodzi się również z założenia, że nie trzeba w ogóle malować, żeby móc nazywać się artystą (to możliwe w konceptualizmie).

Technika w malarstwie współczesnym zdaje się mieć podrzędne znaczenie. Jest uzależniona od decyzji dotyczącej tego, o czym i w jakim tonie twórca chce przez swoje dzieło powiedzieć. Biorąc pod uwagę dorobek współczesnego malarstwa można bez trudu zauważyć, że do zobrazowania społecznych napięć i wewnętrznego niepokoju tak samo skutecznie posłużyć może akwarela, jak i eksperymentalne rozwiązania z zakresu malarstwa i sztuki ziemi.

Gea Guillemot - A 129
Gea Guillemot – A 129

* Obrazy dostępne wyłącznie w GalleryStore