Futuryzm to nie tylko artystyczny program, ale też manifest odnoszący się do sposobu życia. Co sprawiło, że prąd ten zyskał swego czasu taki rozgłos i czy nadal jest tak aktualny, jak na początku XX wieku? Sprawdź z nami tajemnice futurystycznej sztuki!
Futuryzm – co to za kierunek w sztuce?
Futuryzm to kierunek w sztuce, który miał być hołdem złożonym rozpędzonej nowoczesności, która zawsze patrzy w przód i nie zwraca uwagi na to, co zostało za plecami. Sama nazwa tego kierunku pochodzi z języka łacińskiego, w którym “futurus” oznacza “przyszły”. Narodził się on we Włoszech na samym początku XX wieku. Za ojców założycieli tego nurtu traktuje się poetę Filippo Tommaso Marinettiego i malarza Umberta Boccioniego, którzy w 1909 roku opublikowali tak zwany “Manifest futuryzmu”. Założenia futurystów sformułowane były w 11 punktach. Opierały się nie tylko na odniesieniach do samej sztuki, ale też do trybu życia i rewolucji, jakiej miała się poddać cała kultura. Futuryści chcieli przede wszystkim sławić postęp, rozwój technologiczny, wynalazki, pośpiech. Futuryzm w Polsce wychwalał przede wszystkim postęp i nowoczesność, które miały odmienić życie mieszkańców rolniczego w znacznej mierze kraju. Futuryzm w Rosji dzielił się na związany z symbolizmem i estetyzmem egofuturyzm oraz na kubofuturyzm, który był silniej prowokacyjny i kompletnie przeczył jakiemukolwiek upiększaniu.
Cechy futuryzmu – po czym rozpoznasz dzieła przynależne do tego kierunku?
Do cech futuryzmu z pewnością należy przede wszystkim tematyka: jak w soczewce skupiały się w obrazach zagadnienia związane ze współczesnością, rozwojem, przemysłem, dokonaniami technologicznymi. Futuryzm w rzeźbie i malarstwie był pełen dynamizmu, opierał się na agresywnych rozwiązaniach formalnych i radykalnym podejściu do kompozycji. Dokładnie tak samo było w przypadku futuryzmu w architekturze, przeczącemu klasycznej harmonii. Nie da się ukryć, że równie ważne dla artystów co samo stanie przy sztalugach było formułowanie coraz dalej idących manifestów i deklaracji, na przykład popierających wojnę jako “jedyną higienę świata”. Futuryści wypowiadali się na różnorodne tematy, od malarstwa i architektury, przez religię, dietę, ubiór czy wiele innych aspektów życia mieszkańców dużych miast. Pierwsza wystawa futurystów odbyła się w lutym w 1912 r. w Paryżu w Galerie Bernheim.
Przedstawiciele futuryzmu, których nie wypada nie znać
Do najważniejszych malarzy futuryzmu należeli przede wszystkim sam Marinetti, autor manifestu futurystycznego, a także Giacomo Balla, autor słynnego obrazu na płótnie „Dynamizm psa na smyczy”, Gino Severini, twórca puentylistycznego dzieła „Modystka” czy Carlo Carrà i Luigi Russolo. Do futurystów zaliczamy też pisarzy i poetów, takich jak Aleksander Wat, Anatol Stern, Stanisław Młodożeniec czy Władimir Majakowski, którzy nowoczesną rewolucję przeprowadzali na poziomie skostniałych struktur języka, którym przywracali żywotność i elastyczność.
Futuryzm dziś – nowoczesny czy wręcz przeciwnie?
Jak łatwo można zauważyć wszystko, co wydaje się bardzo nowoczesne i przełomowe w swojej świeżości, szybko traci na znaczeniu i aktualności. Dokładnie tak jest ze sztuką futurystów, która z dzisiejszej perspektywy nie wydaje się już tak atrakcyjna, jak w latach, kiedy szokowała, zaprezentowana po raz pierwszy w galeriach sztuki. Nie da się jednak ukryć, że malarstwo, poezja czy rzeźba futurystów do dziś odciskają ważne piętno na historii sztuki – w końcu to dzieła, które przetarły szlak kolejnym pokoleniom rewolucjonistów i pozwoliły spojrzeć na twórczość artystyczną nie tylko jak na sposób udekorowania płótna plamami barwnymi w określonym porządku, ale jak na sposób manifestowania swojej politycznej czy społecznej niezawisłości. Czy nie o tym właśnie powinna być sztuka?
FAQ
Futuryzm został stworzony przez włoskiego poetę i pisarza Filippo Tommaso Marinettiego, który w 1909 roku opublikował Manifest Futurystyczny na łamach paryskiej prasy.
Do głównych przedstawicieli malarstwa futurystycznego należą Umberto Boccioni, Giacomo Balla, Carlo Carrà, Luigi Russolo i Gino Severini, którzy w 1910 roku wydali Manifest Malarzy Futurystów.
Najważniejsze dzieła to:
– Umberto Boccioni: „Stworzenie obrazu” (1915), „Dynamizm cyklisty” (1913), „La strada entra nella casa” (1911).
– Giacomo Balla: „Dynamizm psa na smyczy” (1912), „Prędkość samochodu” (1913).
– Gino Severini: „Modystka” (1912).
Te prace ukazują ruch, dynamikę i maszyny.
– Gloryfikacja nowoczesności – maszyn, prędkości, technologii, wojny.
– Dynamizm i ruch – linie siłowe, wielokrotne obrazy obiektów, synteza czasu i przestrzeni.
– Odrzucenie tradycji – niszczenie muzeów, kult przyszłości.
– Techniki: dywizjonizm, kubistyczne formy, wibrujące kolory.
Futuryzm trwał od 1909 roku (Manifest Marinettiego) do ok. 1944 roku (śmierć Marinettiego), z największą aktywnością w latach 1909–1918.
Po I wojnie światowej osłabł, ale wpływał na inne ruchy (dadaism, suprematyzm); w Polsce i Rosji ewoluował w formizm i kubofuturyzm.