Wystawa malarstwa, która pobudza zmysł zapachu. “Poczuj” obraz Jana Brueghla i Petera Paula Rubensa!

Muzeum Prado w Madrycie postanowiło przygotować wystawę malarstwa inną niż wszystkie. Na ekspozycji z pracami Jana Brueghla (starszego) i Petera Paula Rubensa kluczową rolę odgrywały… zapachy. Dowiedz się więcej na temat tego bezprecedensowego przedsięwzięcia.

Malarstwo i zapachy, czyli wystawa, która działa na zmysły

Kierownicy Muzeum Prado w Madrycie postanowili przygotować dla odwiedzających coś wyjątkowego. W porozumieniu z kuratorami, naukowcami oraz specjalistami hiszpańskiego potentata perfumiarskiego Puig, stworzyli 10 zapachów z elementów, które przedstawione zostały na obrazie „Alegoria węchu”. Płótno to stanowi owoc wyjątkowej współpracy Petera Paula Rubensa (1577-1640) i Jana Breughla Starszego (1568-1625), flamandzkich artystów, którzy przygotowali cykl obrazów stanowiących alegorie pięciu zmysłów. Alejandro Vergara, szef kuratorów działu malarstwa flamandzkiego i szkół północnych, podkreśla w wywiadzie dla portalu The Guardian, że na pomysł wpadł przypadkiem, podczas rozmów z przyjaciółmi w dobie pandemii. Efekt pracy dyrekcji Muzeum Prado z perfumiarzami to specjalne kompozycje zapachowe, które rozprowadzają w przestrzeni ekspozycyjnej cztery specjalne dyfuzory, uruchamiane za pośrednictwem dotykowych ekranów.

Poczuj zapachy XVI wieku – “The Sense of Smell” Brueghla i Rubensa

Gregorio Sola z firmy Puig odtworzył szereg zapachów, które pozwalają “powąchać” elementy dzieła Brueghla i Rubensa, jednocześnie nie przytłaczając aromatami. Wśród nut znalazły się: kozie rękawiczki perfumowane bursztynem, drzewo figowe, kwiat pomarańczy, jaśmin, róża, irys, narcyz oraz zapachy cywety afrykańskiej i olejku nardowego. Sola wykreował również perfumy „Alegoría”, które odnoszą się do bukietu, jaki trzyma w prawej ręce namalowana przez Rubensa postać dziecka (alegoria zmysłu węchu). Perfumiarz, podobnie jak i dyrekcja madryckiego muzeum, liczy na to, że wystawa pozostawi trwały węchowy ślad w pamięci wszystkich odwiedzających. My uważamy, że takie nowoczesne podejście do ekspozycji jest jak najbardziej wskazane! Jakie Ty chciałbyś “poczuć” obrazy?