Szarość jako środek wyrazu młodych artystów

Szarość to jedna z najbardziej niezwykłych barw. Znajduje się pomiędzy mroczną czernią a pełną światła bielą, ma niezliczoną ilość odcieni i pozostaje tajemnicza, nieuchwytna, wieloznaczna. W jaki sposób korzystają z szarej farby współcześni artyści i jaki cel im przyświeca? Zobaczmy, jak malarstwo współczesne interpretuje ten kolor.

Wiele wcieleń szarości

Szary to połączenie dwóch skrajności – intensywnej, pochłaniającej światło czerni oraz rozświetlającej i optymistycznej bieli. Nic dziwnego, że szarości są takie niezwykłe i inspirują młodych artystów do wyrażania za ich pomocą szerokiego spektrum emocji i tworzenia rozmaitych wizualnych rozwiązań. Szarość, w zależności od sposobu jej użycia, od natężenia, odcienia i sąsiedztwa innych barw, może być wesoła, ciepła i przyjazna albo smutna i nostalgiczna. Nie ma znaczenia, czy to realistyczne płótno, czy obraz abstrakcja – szarość zawsze zachwyca.

Szare malarstwo

Szary wcale nie znaczy nudny! Wystarczy spojrzeć na prace młodych artystów, zgromadzone w naszej internetowej galerii sztuki, gdzie kolor ten jest wykorzystywany na wiele różnych sposobów. Czasem, jako gładka powierzchnia, zostaje połączony z nasyconymi odcieniami (jak w przypadku „Kota” Pawła Dąbrowskiego), innym razem – sąsiaduje z nim paleta ziemistych tonów (tutaj przykładem może być, chociażby „Sepia IV” Mai Gajewskiej).

Paweł Dąbrowski - "Kot"
Paweł Dąbrowski – „Kot”
Maja Gajewska - "Sepia IV"
Maja Gajewska – „Sepia IV”

Malarstwo współczesne korzysta z wielu wcieleń szarości, żeby podkreślić nim romantyzm sceny (czego odzwierciedleniem może być olej „Pejzaż morski” Krzysztofa Tracza), a innym razem – zbudować nastrój zamyślenia i głębokiej refleksji podszytej tęsknotą (którą budzi „Niebieska tasiemka” Izy Kostiukow). Jak widać na tych przykładach, liczy się nie tylko gama barw, ale też sposób nakładania farby. Szarość aplikowana gęstym impasto inaczej odbija światło niż rozmyta na powierzchni płótna, a w efekcie – inaczej oddziałuje na zmysł wzroku. Najlepiej widać to na przykładzie obrazów abstrakcji, ale ten sam efekt działa również w przypadku realistycznych pejzaży czy martwych natur.

Iza Kostiukow - "Niebieska tasiemka"
Iza Kostiukow – „Niebieska tasiemka”
Krzysztof Tracz - "Pejzaż morski"
Krzysztof Tracz – „Pejzaż morski”

Malarstwo współczesne udowadnia, że szary to kolor nietuzinkowy. W zależności od intencji artysty może być romantyczny i zmysłowy albo smutny i budzący grozę. W każdym przypadku jednak przede wszystkim zachwyca, kojąc zmysły i pobudzając wyobraźnię. Obrazy do sypialni czy salonu, w których dominują szarości to dobry wybór, jeśli szukasz czegoś zarówno do klasycznego, jak i nowoczesnego wnętrza.