Kontakt z galerią
od poniedziałku do piątku od 10:00 do 17:00
Pełne dane kontaktowe
14dni na zwrot
darmowa
dostawa
Filtrowanie
Kategoria/technikanie wybrano
Tematykanie wybrano
Obrazy na prezentnie wybrano
Cenanie wybrano
Szerokośćnie wybrano
Wysokośćnie wybrano
Kolor obrazunie wybrano
Kierunki w sztucenie wybrano
Sortowaniedomyślnie
wyczyść filtry
Filtruj
Filtruj

Realizm - obrazy

Realizm - obrazy

W opozycji do wyidealizowanych dzieł sztuki skupiających się na tematyce historycznej, religijnej i mitologicznej, a także jako forma zerwania z erą romantyzmu narodził się realizm. Obrazy tego nurtu charakteryzowały się stonowaną, delikatną kolorystyką i uproszczoną kompozycją. Tematyka w odróżnieniu od sztuki akademickiej skupiała się na sprawach doczesnych. Prace przedstawiały scenki rodzajowe z codziennego życia zwykłych ludzi i były wolne od patosu.


Realizm w sztuce

Burzliwy początek XIX wieku zachęcił wielu artystów do odrzucenia dominującego nurtu akademizmu i romantyzmu. Zniechęcenie wyidealizowaną wizją świata typową dla święcącego triumfy akademizmu (od XVII do XIX wieku) i niechęć do romantycznego spojrzenia na rzeczywistość sprzyjała powstaniu zupełnie nowego nurtu, który skupił się na tematyce codziennej, inspirowanej życiem zwykłych ludzi. Realizm i typowe dla niego obrazy charakteryzowała skłonność do prezentacji spraw przyziemnych, uproszczona kompozycja, rezygnacja z jaskrawych kolorów i odrzucenie efektów dodatkowego doświetlenia płócien, co było zabiegiem często stosowanym w sztuce akademickiej. Obrazy realistyczne prezentowały różnorodne scenki wyjęte z codziennego życia przeciętnych ludzi, co w zasadniczy sposób odróżniało je od bazujących na inspirowanych wyobraźnią romantycznych prac przedstawiających wyjątkowe, niezwykle emocjonalne scenerie. Malarstwo realistyczne rozwijało się głównie we Francji, po rewolucji lutowej 1948 roku, a prekursorem nurtu i jednocześnie autorem jego nazwy był francuski malarz Gustave Courbet. W innych krajach europejskich realizm był mniej popularny, ale obrazy tego okresu są doskonale znane polskim odbiorcom. To właśnie w tym nurcie tworzyło wielu znakomitych polskich artystów z Chełmońskim i Gierymskim na czele.


Cechy realizmu

Nurt powstał jako alternatywa dla przesiąkniętego tematyką mitologiczną, religijną i historyczną, wyidealizowanego malarstwa akademickiego i romantycznego. W odróżnieniu od prac przedstawiających doskonałe cherubinki, antycznych herosów, postacie religijne czy wielkie wydarzenia historyczne dzieła realistów skupiały się na prezentacji codziennych aspektów życia, bez ich idealizowania, w możliwie naturalnej kolorystyce, bez ozdobników i sztucznego oświetlenia. Typowa dla realizmu, wyraźnie uproszczona kompozycja sprawiała, że obrazy przypominały współczesne fotografie przedstawiające utrwaloną w czasie scenkę rodzajową. Artyści tego nurtu chętnie malowali pejzaże, sceny batalistyczne, naturę, zwykłych ludzi i ich portrety. Za typowe cechy dla tego kierunku, święcącego triumfy w malarstwie drugiej połowy XIX wieku, uznaje się rezygnację z jasnych, wyrazistych kolorów na rzecz stonowanych barw bliższych realnym kolorom, z jakimi stykamy się w życiu codziennym. Przez brak sztucznego doświetlania prace wyglądają niezwykle naturalnie, nie epatują sztucznością i patosem.


Przedstawiciele realizmu w malarstwie

Pojęcie realizmu stworzył prekursor tego nurtu, francuski malarz Gustave Courbet. Jedną z jego pierwszych prac wykonanych w stylu realistycznym jest namalowany w 1849 roku obraz pt. Kamieniarze. Do grona pierwszych realistów zaliczany jest także należący do grupy barbizończyków, francuski malarza i grafik Jean-François Millet. To autor wielu prac przedstawiających codzienne życie normandzkiej prowincji, skupiający się na prezentacji życia chłopów i ich bliskiego związku z naturą. Innym wybitym twórcą epoki realizmu, malującym nie tylko obrazy, ale i tworzącym grafiki satyryczne był Honoré Daumier. Co warte podkreślenia, w duchu realizmu tworzyło również wielu polskich artystów. Najbardziej znani polscy malarze realizmu to m.in. przedstawiciel tzw. szkoły monachijskiej, znakomity pejzażysta Aleksander Gierymski i jego starszy brat Maksymilian Gierymski, powszechnie uznawany za prekursora polskiego impresjonizmu. Najwybitniejszym przedstawicielem realizmu w polskim malarstwie jest oczywiście Józef Chełmoński, autor takich obrazów jak pochodzące z 1875 roku Babie lato, Bociany z 1900 roku czy Powrót z balu z 1879 roku.


Podstawowe założenia, na których opierał się realizm, odnajdziesz w pracach wielu współczesnych artystów. Oferowane przez nas obrazy to w dużej części dzieła realistyczne, przedstawiające naturalistyczne sceny rodzajowe, bazujące na delikatnych, stonowanych kolorach i prostych kompozycjach. Jeśli szukasz właśnie takiej pracy, skorzystaj z oferty przygotowanej przez GalleryStore.pl i przyjrzyj się szczegółom naszej oferty. Zamów dzieło o interesującej Cię tematyce i w preferowanym formacie.