Kontakt z galerią
od poniedziałku do piątku od 10:00 do 17:00
Pełne dane kontaktowe
14dni na zwrot
darmowa
dostawa
Filtrowanie
Kategoria/technikanie wybrano
Tematykanie wybrano
Obrazy na prezentnie wybrano
Cenanie wybrano
Szerokośćnie wybrano
Wysokośćnie wybrano
Kolor obrazunie wybrano
Kierunki w sztucenie wybrano
Sortowaniedomyślnie
wyczyść filtry
Filtruj
Filtruj

Symbolizm - obrazy

Symbolizm - obrazy

Malarstwo drugiej połowy XIX wieku to nie tylko impresjonizm czy będący alternatywą dla sztuki akademickiej realizm, ale i sprzeciwiający się obiektywizmowi, stawiający na mistycyzm symbolizm. Obrazy typowe dla tego nurtu stanowią swoiste zaprzeczenie dla panującego wówczas kultu postępu i techniki. Rezygnują z pokazywania rzeczywistości w jej materialnej formie. Ostatecznie żadnej idei nie da się przedstawić w jednoznaczny sposób, stąd nieodzowna rola reprezentujących ją symboli.


Cechy symbolizmu

Nowy nurt narodził się we Francji, w drugiej połowie XIX wieku, jako alternatywa dla dominującego w tamtym okresie naturalizmu. Obrazy symboliczne nie miały prezentować rzeczywistości, a skupiać się na przekazywaniu tego, co metafizyczne, co może być poznane jedynie przez intuicję, wewnętrzną wrażliwość, podświadomość czy emocje. Obrazy na płótnie miały prezentować symbole, myślowe skróty i analogie. Przedstawiać to, co nienamacalne, czego nie można sformułować w sposób jednoznaczny, co ucieka racjonalnemu poznaniu. Stąd też specyficzna tematyka, na jakiej skupiał się symbolizm. Obrazy typowe dla tego nurtu często odnosiły się do zagadnień metafizycznych, starały się prezentować ogólnoludzkie problemy psychologiczne, odważnie sięgając do mitologii, znanych motywów literackich i tego, co nadzwyczajnie, fantastyczne lub po prostu dziwne. Malarze symbolizmu często uciekali w sferę podświadomości, marzeń i snów, przedstawiając w ten sposób własną wizję interesującego ich problemu czy społecznego zagadnienia.


Symbolizm w malarstwie

To przeciwieństwo obiektywizmu i materialnego rozumienia rzeczywistości. Symboliści starali się wykraczać poza schematy wytyczone przez znanych pejzażystów, poruszając zupełnie inną tematykę, doceniając znaczenie wyobraźni, chętnie sięgając do fantazyjnych, baśniowych wyobrażeń, malując metafizyczne sceny przesiąknięte emocjami i alegoriami. Symbolizm dawał odbiory możliwość interpretacji dzieła. Obrazy miały oddziaływać na jego podświadomość, emocje i wewnętrzną intuicję. Początek tego nurtu w malarstwie to okres drugiej połowy XIX wieku. Pierwszy manifest symbolizmu został ogłoszony jesienią 1886 roku na łamach francuskiego dziennika Le Figaro przez Jeana Moreau. Autor manifestu podkreślał, że pełne zrozumienie idei jest możliwe tylko przez kontekst i wymaga sięgnięcia do analogii, strefy ludzkiej podświadomości, co wymusza zastosowanie symbolicznej formy dzieła. Na przełomie XIX i XX wieku symbolizm cieszył się dużym powodzeniem i wywarł znaczący wpływ na obrazy wielu ówczesnych malarzy. Kierunek rozwijał się przede wszystkim we Francji, skąd emanował na inne kraje europejskiego kontynentu. Symbolizm w Polsce obecny jest m.in. w wybranych dziełach Malczewskiego i Wyspiańskiego.


Najpopularniejsi przedstawiciele symbolizmu

Za jednego z pierwszych i jednocześnie najwybitniejszych przedstawicieli symbolizmu uznawany jest Gustave Moreau, francuski malarz i grafik, autor m.in. takich prac jak namalowany w 1865 roku obraz pt. Orfeusz czy pochodzący z 1869 roku obraz pt. Europa i byk. Innym wybitnym przedstawicielem tego nurtu w malarstwie XIX wieku był szwajcarski malarz, rzeźbiarz i grafik Arnold Bocklin czy pochodzący z Francji Pierre Puvis de Chavannes, którego obrazy przypominają freski (są malowane na płótnach, które następnie przyklejano do ścian). Najbardziej znane dzieła tego artysty można podziwiać m.in. w Sorbonie, paryskim ratuszu czy bibliotece bostońskiej. Na przełomie XIX i XX wieku tworzył również inny wybitny francuski symbolista Odilon Redon. Przez jego prace pełne symbolicznych przedstawień, zwłaszcza mroczne dzieła wczesnej twórczości, często uznawany jest on również za jednego z prekursorów surrealizmu. Co warte podkreślenia, symbolizm i typowe dla tego kierunku obrazy francuskich twórców stały się również inspiracją dla polskich artystów. Wybitnymi przedstawicielami tego kierunku w Polsce byli m.in. Jacek Malczewski czy twórca polskiego dramatu symbolicznego, dramaturg, poeta, architekt, grafik i malarz Stanisław Wyspiański. Wyraźne piętno symbolizmu odnaleźć możemy również w pracach polskiego prekursora impresjonizmu Władysława Podkowińskiego, autora m.in. takiego symbolicznego dzieła jak namalowany w 1894 roku obraz pt. Szał uniesień.


Przełom wieku XIX i XX to czas prawdziwej erupcji pomysłów i narodzin wielu nowych nurtów, które wywarły olbrzymi wpływ na rozwój malarstwa, stając się inspiracją dla licznych współczesnych artystów. Jeśli fascynuje Cię symbolizm, obrazy z oferty przygotowanej przez GalleryStore.pl będą warte Twojej szczególnej uwagi. To unikalne dzieła młodych artystów czerpiących z dorobku modernizmu, inspirujących się symbolizmem i innymi kierunkami sztuki współczesnej. Skorzystaj z naszej oferty!